אמונה – מידות

יחידת לימוד בנושא מידות

מטרות:

  • הפנמה של עיקרון שביל הזהב
  • התעמקות במידות שונות ובשורשיהן

מתאים לכיתות:

  • כיתה ו
  • כיתה ז
  • כיתה ח
  • יחידת לימוד באמונה

    בס”ד

    מצורפים: חוברת שלמה של דפי עבודה וטקסטים מלווים, (גרסא פתוחה של החוברת)

    תוכנית שנתית, כמה מערכי שיעור, מחשבות מוטעות – חזרה בתשובה (לפי שיטת העבודה של ביירון קייטי)

    תוכנית לימודים באמונה- כתה ז’

     

    החודש הנושא מס’ שיעורים הערות
    אלול על התשובה – פנימה 3 עיסוק במהות החודש

    קוה אל ה’

    הכנה לר”ה – תשובה , תפילה וצדקה בקריאת התורה ובהפטרות.

    תשרי פתיחה לנושא המידות – החמניה

    – הרצון לתקרב לה’

    1
    מרחשוון למהות מצוות האמונה

    מידות = דעות. עיון בדברי הרמב”ם

    הדרכים השונות לעבודת המידות

    4
    כסלו חשיבות עבודת המידות

    הרצוי והמצוי בעבודת המידות .

    3  

    -דגש על מציאת הכוחות שבי והדרך בה אני עוסקת בעבודה אישית זו.

    טבת לימוד מידות שונות בעבודת ה’

     

    6 הלימוד יעשה באופן עצמאי ע”י התלמידות ולאחר מכן העברת שיעורים לכלל הכיתה ע”י התלמידות עצמן.
    שבט
    אדר סיכום לימוד עבודת המידות 2 הסיכום יעשה בדרך יצירתית ע”י כלל התלמידות .
    ניסן פתיחה ללימוד נושא : עם ישראל

    היווצרות העם , בחירתנו כעם סגולה

    2 פתיחה מתאימה למהות החודש – גאולתנו ממצרים .

    בהקבלה לנושאים שנלמדו עד עתה בשיעורי תורה – חומש שמות .

    אייר שליחות עם ישראל בעולם –

    תפקידנו כאור לגויים

    יחסי ישראל והעמים

    2 במקביל לגורמי הזמן – חודש אייר וימיו המיוחדים
    סיון בחירת ישראל כעם הספר . 3 במקביל לשיא החודש – מתן תורה

    חוברת אמונה- מידות

    מדריך למורה

    תוכן העניינים:

    סדר הדברים בנוי משלבים:

    1. להתקרב אל ה’- להבין שהרצון להתקדם בעבודת המידות הוא השאיפה המשמעותית ביותר בחיינו.

    קטע קריאה- החמניה (עמ’ 2), והיען (עמוד 22).

    1. מצוות עבודת המידות- לראות איך העבודה על המידות היא מצווה ממש. נתחיל בהבנת מצוות האמונה- מה זה להאמין, ואחרי כן- מצוות ההליכה בדרכיו, שהיא מצווה כללית על המון מצוות שבעצם עניינה לרומם את האדם כמכלול.
    2. מהי מידה- להבין את המשמעות המילולית והמהותית של המידות. נתעסק במידות שונות, נלמד את הגדרות הרמב”ם, נסדר סקאלה כדי למצוא איפה נכון להתאזן בכל מידה, ומאיפה המידות מגיעות לאדם.
    3. האדם מתקן המידות- צלם האדם המתקן מידותיו. איך נראה מי שעובד לעומת מי שלא(אני שוכב לי על הגב), מבנה הנפש(מדרגות נעות), שמירת הזהות האישית גם כשמשתנות המידות, והעוצמה בעבודה על המידות- ככל שעובדים יותר- זה מתחזק.
    4. תהליך תיקון המידות – שלושה חלקים. זיהוי המקום הנוכחי בו אני עומד, בעזרת חשבון נפש, השוואה בין הרצוי למצוי. ואז- לחקור לאן אני רוצה להגיע: מהן המידות, ולהיעזר בדמויות מופת וסיפורים. ובתווך- איך עוברים מכאן לשם. להראות שכל המידות קשורות יחד בשורש יחיד, ותיקון כל מידה יגרור שיפור באחרות. נאפיין טיפים לסיוע בדרך ומוקשים שמפריעים לנו.

     

    לאורך המערך מופיעות גם משימות הערכה מגוונות. אין מבחן על חומר זה, אלא משימות יצירתיות, כתיבת מכתבים, משלים והצגת דברים בפני הכיתה.

     

    להתקרב אל ה’

    החמנית(2), בת היענה (22)

    1. פתיחה: הנושא הוא מידות. מה אתן חושבות שאמור להילמד במהלכו? לסדר תשובות, שיעתיקו (שיהיה משהו כתוב במחברת! :).
    במבט כללי- כשאני עובדת על המידות, יש שיטה: לכתוב.
    ·      לראות איפה אני (חשבון נפש, הסתכלות פנימה, גילוי הזהות שלי..)

    ·      לראות לאן אני רוצה להגיע (השראה מספורים, אנשים…)

    ·      לראות מה הדרך. איך פועלים וממה נזהרים.

    נלמד הרבה מאוד “למה”
    לקרוא על החמניה. לשמוע תגובות- עם מי מזדהים? איך החמניה מרגישה? היא חכמה או טיפשה? איזה משפט משמעותי בעיניכן? לצייר אותה.

    רקע: הרב קוק, אורות התשובה מסביר על התשובה המוחלטת, של צדיק, שאינו מכפר על חטא, אלא פשוט מתקדם ממדרגה למדרגה. [כמו שבחטיבה מצחיק להיזכר ביסודי, או בגן…] השאלה- הרי אנחנו לא יכולים להגיע למטרתנו- להידמות לה’?! לפחות אנחנו נמתחים לכיוון הנכון, וזה מסדר ומיישר לנו את המהלכים בדרך.

    דיון על ההבדל בין החמניה לירקות. אדישות, השאלה- למה להתחיל, אם לעולם לא נגיע למטרה?

    1. למלא משל ונמשל בדף.
    בת יענה- הפחד משינוי. להביט בקריקטורה, לחייך, ולנסות לחשוב- מתי אנחנו בעצמנו במקום הזה? לכתוב על הלוח סיטואציות “בת יענה” מהחיים.

    מכשול שמונע מאיתנו ומעכב חזרה בתשובה- הפחד לא להיות עצמנו. ואז אנחנו מתרצים את עצמנו (דיסוננס קוגניטיבי), על אף שידוע לנו איפה האמת.

    שאלה- לפי איזה יצר היענה הולכת כאן? מהם היצר הטוב והיצר הרע?

    הסבר רקע- על מה זה היצר הרע והיצר הטוב. זה הרי לא “תוכי” שיושב על הכתף ולוחש לי הצעות, ובצד השני יש יצר טוב חלשלוש שמתנגד. ככה חשבנו בגן. אלא: יש לנו כוחות חיים שהם טובים, ובזכותם אנחנו חיים. כוח האכילה, היצירה, הלמידה, השינה, וכן הלאה. זה לא רע. [אפשר לצייר אותם על הלוח כעיגולים גדולים, שרוצים להתפשט לכל הצדדים]

    מה שהאדם צריך לעשות זה לכבוש את הכוחות האלה, ולעצור אותם במקומות מסוימים. לא לאכול לא כשר, לא בריא, לא בזמן… והיצר הטוב זה השכל שממונה. [אפשר לצייר אותו כחוסם ומצמצם מקטעים מסוימים בעיגול, כך שנוצרת צורה מורכבת]

    העצירה הזאת היא גם לא פשוטה וגם נראית לנו סותרת את החופש או הזרימה הפשוטים, אבל הם הדרך שלנו להתקרב אל ה’. האדם אמור לנהל ולרסן את כוחותיו.

    מי שמחקה צדיק אחר, עלול למחוק את עצמו לגמרי [להעלים את העיגולים], וזה מעקר גם את כוחותיו הטובים. (לשפוך תינוק עם המים). תשובה=צריך לעשות בירור איטי בין טוב לרע.

    . השאלה: השיתוק הזה- למה מפחיד אותנו להשתנות? למה אנחנו מגיעים למצבי בת יענה?

    מי בסיפור החמנית דומה לבת היענה?

    סיכום: מתחבר לקוה אל ה’- למתוח קו מהשכל ללב, לחבר בין הידע למעשה- יצליח ע”י שנעבוד לאט ובטוח.

חפציה בן ארצי

חפציה בן ארצי

מחנכת במעלה אדומים, בבית ספר "מעלה התורה" השייך לחמ"ד. מלמדת בכיתות ה-ו. מקצועות עיקריים - תנ"ך, מדעים, מחשבים.

קרדיט:

/5

מאפייני שיעור:

  • הקניה
  • קבוצות עבודה
  • פרונטאלי

כמה מועיל היה עבורך מערך השיעור הזה?

לחץ על כוכב כדי לדרג

דירוג ממוצע / 5. מספר הדירוגים:

חבל שהמערך לא הועיל מספיק.

סייעו לנו להשתפר!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp

מערכים נוספים:

מערכי שיעור
חפציה בן ארצי

מחזה – פרקי גדעון

טקסט מחזה על פרקי גדעון. לעבודה עם תלמידים לסיכום (הערכה חלופית) של יחידת הלימוד מספר שופטים

קרא עוד »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים